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BOY AZOOGA (WALES)

Written by on 30 juillet 2018

ABOUT THE ALBUM :
Interview with Davey Newington from Boy Azooga :

 

Boy Azooga, the psych-flecked musical vehicle for Cardiff’s Davey Newington multifarious musical mission, have announced details of the release of Face Behind Her Cigarette, their debut release for Heavenly Recordings.
Produced by Eddie El Shakarchie aka Dr Ed Boogie, recorded in Eddie’s front room in Cardiff and with hints of Hot Butter’s 1972 synth-pop smash Popcorn, it draws inspiration from the late Nigerian funk overlord William Onyeabor. Talking about the track, Davey said:
This song is basically just a celebration (rip off) of the late great William Onyeabor. I wanted the percussion to be purposefully a bit too loud, maybe by the usual standard. Loads of Onyeabor’s percussion is blaring in the mix, but it makes it sound so live and feely. I wanted to create that feeling of being in the room where the music is being played.
The track is accompanied by a suitably freewheeling video directed by local film-maker Toby Cameron (http://onparproductions.co.uk). Davey said:
Hope you enjoy this intergalactic do it yourself green screen hand percussion odyssey as much as we enjoyed making it. For optimum viewing/listening pleasure, watch in full screen with headphones on in low light with high head. Love, Azooga
A prodigous musical talent, Davey Newington is a young man with much musical heritage. One of his granddads was a jazzer who played drums for the Royal Marines. Davey’s dad (violin) and his mum (clarinet) both played, and met, in the BBC National Orchestra Of Wales. Davey himself took up drums at the age of six and also enjoyed orchestral engagement, playing in various Welsh Orchestra’s and Jazz bands as a teenager.
Inspired by his art teacher at school who sent him off to town to buy Can’s Ege Bamyasi, taking inspiration from the likes of Sly & The Family Stone, Caribou, Black Sabbath, Outkast, Van McCoy, Ty Segall and The Beastie Boys and nabbing their name from the 1994 film The Little Rascals, Davey recruited friends Daf Davies, Dylan Morgan and Sam Barnes to form the Boy Azooga live quartet, an ensemble that swings smoothly from filmic instrumentals to a churning, rave-tinged rock that hints at both Can and their progeny in Happy Mondays.

Electrique et physique, sophistiqué et sauvage, du rock gallois pas fâché avec la pop.

Que faire en 2018 avec des guitares anglaises ? C’est-à-dire des guitares qui peuvent hurler, dévisser, sagouiner, déraper mais reviennent toujours, recoiffées par miracle, retrouver équilibre et élégance sur un refrain pop. La réponse, on l’a beaucoup vue et surtout entendue, à longueur de larsens bienfaiteurs, lors du récent festival anglais The Great Escape.
Entre quelques chercheurs urbains impressionnants, comme par exemple Octavian, déjà adoubé par Drake, cet argot typiquement britannique de la guitare indomptée faisait cette année son grand retour sur les scènes de ce festival qui prédit assez justement l’avenir. Signe de l’accélération du temps, les pourtant jeunes et encore débutants Shame ou HMLTD faisaient déjà partie des influences assimilées par cette nouvelle génération de teenagers, pour qui les accords de paix entre pop et rock doivent être réglés dans la rue, à coups de pavés, dans une insurrection continue mais sans vainqueur : tout ce joli monde finit ensuite au pub, voire au lit.
Une sophistication à venir 
Les jeunes Gallois de Boy Azooga répondent en partie à la question de l’utilité des guitares british en 2018, alors que certains malentendants jurent qu’elles ont tout raconté, tout ressassé, qu’elles bégayent et font sous elles. En se nourrissant largement au-delà du garde-manger étroit et un peu rance qui avait donné la Britpop, ces teignes revendiquent ainsi des influences étalées de Can à Sly Stone, de Caribou à Ty Segall. Et leurs guitares s’offrent logiquement des figures de style inédites et virevoltantes, aux limites parfois des tourbillons incontrôlés des fusions et même du free-rock hippie.
Mais ce que leurs premiers titres – les excellents et tumultueux Loner Boogie (beau comme une jam entre Klaxons et Black Sabbath) ou Face Behind Her Cigarette – ne laissaient pas entendre, dans toute leur jeunesse agitée d’hormones, était cette sophistication à venir. Car de Breakfast Epiphany à Jerry, c’est un songwriting complexe mais nettement plus fluide et concentré, moins géométrique, qui illumine ce premier album. Alors, elles servent à quoi en 2018 les guitares britanniques ? A danser, sauter en l’air, oublier le gris et le beige, pleurer, rigoler, s’abandonner et électrifier les corps perdus. C’est rien, c’est beaucoup.
JD BEAUVALLET (LES INROCKS)
THE VIDEO

MORE INFOS :
https://www.facebook.com/BoyAzooga/
https://www.boyazooga.co.uk/
http://heavenlyrecordings.com/


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