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VIRGINIA WING (ENGLAND)

Written by on 18 juin 2018

ABOUT THE ALBUM :
Interview with Alice from Virginia Wing :

 
Our favourite records are the perfect counterbalance of the considered and the superficial. Whether it’s Madonna, Talking Heads or Holger Czukay – we enjoy these artists in the background with friends or profoundly and alone.
Virginia Wing both understand and embrace this concept fully as they return with Ecstatic Arrow, an album which finds them in a place of renewed strength, optimism and clarity.
Recorded in Switzerland, in the family home of longtime friend and collaborator Misha Hering within the domesticity and gentle routine of communal life, the album represents a world as predisposed to solemn introspection as it is to blithe conviviality.
Ecstatic Arrow borrows from the heterogeneous terrain of The Flying Lizard’s Fourth Wall, the exuberant technology assisted pop of Yellow Magic Orchestra and the playful sophistication of Lizzy Mercier Descloux’s Press Colour, arriving at the evergreen intersection of pop music and conceptual art.
The resolute opener of Be Released and album centre point The Female Genius pair resonant Fourth World instrumentation with sonorous, loping drum patterns. Elsewhere, the sentimental march of single The Second Shift plays out like an after-hours ballad re-imagined by Wally Badarou and For Every Window There’s a Curtain is coloured by the blue-lit haze of an Eventide warped tenor saxophone.
Three albums in, the voice of Alice Merida Richards is more compelling and expressive than ever. The glacial deadpan of previous records has given way to a more candid, self-possessed delivery, showing an appreciation for the humour and tragedy innate in the downtown Arcadia of Laurie Anderson, Robert Ashley or even Lynn Goldsmith’s Will Powers.
It’s with this voice that Richards outlines a simple ideality that fortifies the entirety of Ecstatic Arrow – inequality pervades, destructive behaviours are inherited and each subsequent generation has to reconcile the debts of its precursor – yet a space exists within ourselves and each other that houses a fact we must be reminded of – we have the ability to choose. Even in moments of frustration; the ascerbic eye-roll toward male entitlement, Glorious Idea or the world-weary Eight Hours Don’t Make a Day, there persists a joy for living that refuses to be confined.
A depiction of a group finally at ease with itself, Ecstatic Arrow is a tribute to the internal momentum that quietly guides us toward our destination.

Tels des savants fous perpétuellement affairés dans quelque laboratoire obscur, les anglais de Virginia Wing triturent dans tous les sens une pop pas si souvent habituée à subir les derniers outrages.
Leur nouvel album Ecstatic Arrow en est une remarquable démonstration et nous embarque sur la piste de danse avec malice et intelligence.
Très souvent comparé à Broadcast au-delà même des similitudes vocales entre la regrettée Trish Keenan et Alice Merida Richards, Virginia Wing se forme en 2012 et abandonne Londres pour s’installer à Manchester.
Un très conseillé premier album, Measures Of Joy, voit le jour en 2014, bientôt suivi par Forward Constant Motion. Le groupe subit quelques départs pour se concentrer aujourd’hui sur le duo composé d’Alice et de Sam Pillay.
Avant de se lancer dans l’enregistrement de ce troisième disque en Suisse en compagnie de leur vieux compère Misha Hering, le duo se fait expérimental dans le très étrange et abscons Tomorrow’s Gift en compagnie de Xam Duo, à savoir Matthew Benn d’Hookworms et Christopher Duffin de Deadwall
Virginia Wing, avec ce nouvel album, retrouve son terrain de prédilection, à savoir une art pop avec quelques réminiscences psychédéliques autour de synthés minéraux.
La musique d’Alice et Sam donne en effet cette sensation de s’installer confortablement au fond d’une piscine et de vivre une aventure sonore aquatique et originale, à l’instar de l’excellent single The Second Shift ou l’introductif Be Released.
Une sorte de  jubilation tranquille (le superbe For Every Window there’s A Curtain) s’installe au fil des morceaux, la voix d’Alice se fait ensorcelante, joliment accompagnée par les synthés aériens et un fugace mais indispensable saxophone.
Tout d’ailleurs n’est pas si extatique chez Virginia Wing, l’électro pop se fait sombre sur Glorious Idea ou mélancolique sur Relativity. Le quotidien est même d’une tristesse infinie mais combative sur le génial Eight Hours Don’t Make A Day, le meilleur morceau du disque, superbe ballade aux délicieuses paroles (I’m Choosing To Live My Life In The Way That I Decide…There’s No Tomorrow).
Virginia Wing mélange ainsi dure réalité et imaginaire sonore sur un album au charme instantané et très original et nous offre un véritable petit bijou de pop savante et immédiate.
(BEACHBOY / ADDICT CULTURE)
THE VIDEO

MORE INFOS :
https://virginiawingmusic.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/virginiawingforever/
http://www.firerecords.com/


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