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EERIE WANDA (PAYS-BAS/CROATIE)

Written by on 4 février 2019

L’album européen de la semaine, c’est «PET TOWN» de EERIE WANDA (PAYS-BAS/CROATIE). Gagnez cet album en écrivant à musique(at)euradio.fr

ABOUT THE ALBUM :

Interview with Marina Tadic from Eerie Wanda :

 

For Dutch/Croatian songwriter and visual artist Marina Tadic, Pet Town represents time well spent in one’s own shell. Her second LP as Eerie Wanda (and first for Joyful Noise Recordings), Pet Town is a stripped down spectral manifestation, anchored by Tadic’s wistful lyrics and self possessed vocal delivery. Mixed by producer Jasper Geluk, the album is perched in warm, homespun recordings—live drums are replaced with handclaps, finger snaps, and a Roland-CR 78 drum machine, enhancing the music’s tactile and intimate headspace. Using minimal recording techniques, Tadic shaped these ten songs on sheer intuition, while drawing inspiration from solitude: how it can be both a state of euphoria but also one of loneliness—of inner meditation and outer yearning.

Eerie Wanda is the brainchild of audio and visual artist Marina Tadic. Born to Croatian parents in the former Yugoslavia, Marina became a political refugee when she was just 6 years old. Forced to leave their home due to the Bosnian war, Marina’s parents sought asylum in the Netherlands- which is where Marina grew into an adult, became an accomplished artist, and where she still resides.

Her second LP, Pet Town is an exercise in isolated creativity. Using minimal recording techniques, Tadic shapes these ten songs from sheer intuition, while drawing inspiration from solitude. Although her two bandmates Jasper Verhulst and Jeroen de Heuvel are each relatively close geographically (residing in Amsterdam, Utrecht, and Nijmegen), the band decided to record each of their parts alone, in their own homes. And weave the songs together remotely, like pen-pals making a quilt. « I’ve written the songs in a period of my life in which I was feeling quite alone. I wanted the recording process to feel like that too », says Marina.

Anchored by Tadic’s wistful lyrics and self possessed vocal delivery, these songs take on a stripped down, spectral quality. Mixed by producer Jasper Geluk, the album is perched in warm, homespun sounds—live drums are replaced with handclaps, finger snaps, and a Roland-CR 78 drum machine, enhancing the music’s tactile and intimate headspace.

Tadic is still left guessing how Pet Town came to be, exactly. “I wrote the songs over a period of time spent inside my shell, and I needed that time. Not escaping it brought me a lot of growth.” Like some mysterious shamanic voice from the future, Eerie Wanda hushes turbulent peaks and valleys into a comforting, deft equilibrium. “I love to think I’m connected with some other dimension which sends me the songs and I can catch them if I’m in the right zone.”

Bon je sais qu’on n’est qu’au mois de janvier mais ce n’est pas une raison de ne pas sortir sa liste. Au milieu de toutes ses grosses sorties et de toute cette tonne de mails que j’ai toujours du mal à traiter, il peut y arriver d’avoir des coups de cœur instantanées. Le dernier en date se nomme Marina Tadic, plus connu sous le nom d’Eerie Wanda, et son second album intitulé Pet Town.

Trois ans après son premier album Hum, l’auteure-compositrice-interprète mi-hollandaise mi-croate a mis la barre très haute en ce début d’année avec ce Pet Town pour le moins somptueux et idéal en ces courtes journées où les températures avoisinent les 0 degrés. Avec l’aide de Jasper Verhulst et de Jeroen de Heuvel, Eerie Wanda nous concocte des compositions indie folk/bedroom-pop somptueuses et à zéro budget. Il suffit juste d’un jeu de fingerpicking, d’une ligne de basse envoûtante ainsi que des douces percussions pour que la magie opère, que ce soit sur l’introduction qui comprend des gazouillements d’oiseaux mais encore sur « Hands Of The Devil » et « The Intruder ».

Il y a de quoi penser à du Dear Nora par moments sur « Sleepy Eyes » qui a de quoi rappeler « Jailhouse Rock » et sur « Couldn’t Tell » ou même à du Rozi Plain (dont le timbre de voix se ressemble étrangement) notamment avec la romantique « Moon » comprenant une orgue bien solennelle. C’est aussi une façon pour Eerie Wanda de nous ouvrir les portes de son jardin secret mais le fait avec un charme indéniable, que ce soit sur les influences calypso de « Magnetic Woman » ou plus brésiliennes de « Big Blue Bird ». Avec ce côté DIY qui ne lui fait jamais défaut, voilà de quoi accompagner ce début d’année avec cet opus qui décroche la mention très bien.

LES OREILLES CURIEUSES

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MORE INFOS :

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https://www.joyfulnoiserecordings.com/

 

 


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